Åren 2013-2016

Första maj I maj 2013 var 448 000 personer arbetslösa i Sverige. Hälften av dem saknade ersättning från a-kassan och var hänvisade till socialbidrag. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson kritiserade regeringen för att den stod handfallen utan förslag.

Första maj 2013 – Massarbetslöshet och en borgerlig regering

"Sverige behöver en ny regering. Som skapar jobb. Som ingjuter framtidstro", sade LOs ordförande i sitt tal på Norra Bantorget i Stockholm. Thorwaldsson föreslog ett jobbpaket på 70 miljarder för att skapa 100 000 nya jobb. Miljarder till kommunerna, till nya bostäder, till vägar och järnvägar, samt till höjd a-kassa och barnbidrag. Massarbetslösheten var temat också för s-ordföranden Stefan Löfven i hans tal i Malmö.

"Vi ska utrota ungdomsarbetslösheten. Vi ska skapa jobb och framtidstro i Sverige! Vi socialdemokrater har satt målet att Sverige ska ha den lägsta arbetslösheten i hela EU år 2020", sade han.

Vinster i välfärden debatterades 2013. Den socialdemokratiska partikongressen hade beslutat om att begränsa vinstuttaget i välfärden. Karl-Petter Thorwaldsson tog också upp vinsterna i välfärden i sitt tal på Norra Bantorget. "Den vård som drivs med skattemedel ska inte drivas i vinstintresse", sade han.

I Göteborg hävdade Jonas Sjöstedt (v) att vänsterpartiet var det enda parti som sade nej till privata vinster i välfärden.

Bild: Första majmärket 2013 ”Jobb och framtidstro”

Första maj 2014 - Mot rasism och högerpolitik

Valåret 2014 var s-parollen ”Ingen ung utan jobb”. I valet stod socialdemokraternas investeringar i nya jobb mot de borgerligas löften om skattesänkningar. "Detta är valet om jobben. Ingen ung ska vara utan jobb. Därför går vi framåt med en 90-dagarsgaranti som gör att varje ung ska plugga, praktisera eller arbeta – och aldrig någonsin vara fast i arbetslöshet", sade Stefan Löfven när han talade på Norra Bantorget i Stockholm.

Han varnade för mobiliseringen av högerextremister i Malmö, i Kärrtorp och i Sveriges riksdag.

"Människor kommer alltid sluta sig samman för att visa att solidariteten är mer kraftfull än hatet. Detta manifesterar vi också för här idag. Hur den än visar sig, kommer arbetarrörelsen stå upp mot fascismen", sade Stefan Löfven.

Samma dag i Jönköping talade Mona Sahlin. Där stoppade stadens befolkning Svenskarnas parti när de marscherade på 1 maj.

- Låt oss se till att 1 maj förblir dagen för frihet, så kan nazisterna gå ut och gå den 1 april, sade Mona Sahlin.

I Göteborg talade Karl-Petter Thorwaldsson på Götaplatsen mot rasism och högerpolitik.

- En röst på SD är en röst på rasism och främlingsfientlighet. Men det är också en röst för en fortsatt borgerlig regering, sade han.

I samma stad talade Gudrun Schyman för FI, Feministiskt initiativ. I skånska Skurup och Sjöbo demonstrerade Vänsterpartiet tillsammans med LO och socialdemokraterna. Vänsterpartiets paroll detta år var ”Inte till salu”, mot vinster i välfärden.

Bild: Första majmärket 2014 ”Ingen ung utan jobb”

Första maj 2015 – Ny regering med (s) i ledningen

Den borgerliga partierna förlorade valet 2014 och socialdemokraterna bildade minoritetsregering med miljöpartiet. På hösten röstade de borgerliga partierna ner regeringens budget med stöd av Sverigedemokraterna och drev igenom en borgerlig höstbudget.

Men vi sörjde inte, utan vi organiserade oss. Vi slöt överenskommelser och förberedde reformer för att börja gå mot det Sverige vi vill nå, sade den nye statsministern Stefan Löfven vid sitt tal i Sundsvall under parollen ”Kunskap, frihet och framtid”.

Efter hot om extraval hade regeringen slutit den så kallade decemberöverenskommelsen med alliansen, men utan SD. På våren 2015 avstod C, L och V från att rösta ner den nya budgeten och den nya S/MP-regeringen kunde satsa på klimat, flyktingmottagande, bostäder, kunskapslyft, bättre skola, bättre kommunikationer och en nationell samordnare för unga arbetslösa.

LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talade i Norrköping och Linköping. "Med decemberöverenskommelsen finns det inget att vänta på. Det är dags att gå från ord till handling med de saker vi lovade i valrörelsen", sade han. "För att bygga Sverige starkt och nå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 behövs mer pengar till nyinvesteringar i vägar och järnvägar".

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt majtalade i Uppsala. "Eftersom det inte blev någon rödgrön majoritetsregering är det nu Vänsterpartiets uppgift att hålla regeringen i vänsterfilen", sade han.

Bild: Första majmärket 2015 "Kunskap, frihet, framtid"

Första maj 2016 – Flyktingkris och LO-krav på höjda pensioner

2016 hade (s)-(mp)-regeringen fått igång sitt program för att stärka Sveriges ekonomi och bekämpa massarbetslösheten. "Steg för steg genomför regeringen det största investeringsprogram Sverige sett under 2000-talet; i jobb, skola och välfärd", sade Stefan Löfven på Götaplatsen.

Vid denna tid hade kriget i Syrien utlöst den största flyktingkrisen i Europa sedan andra världskriget. Sverige tog emot 163 000 flyktingar under 2015 och krävde att EU-länderna skulle ta ett gemensamt ansvar. I Sverige hade alla partier utom V och SD träffat en gemensam migrationsöverenskommelse. När EU brast i solidaritet och ansvar så blev situationen i Sverige ohållbar. Vi har gjort vad som krävdes för att minska antalet asylsökande i Sverige och få en jämnare fördelning i EU, sade Stefan Löfven i Göteborg.

I Landskrona och Malmö var fattigpensionärerna i fokus när Karl-Petter Thorwaldssons talade. Han sade att pensionerna bland arbetare låg på 60 procent av den tidigare lönen och var på väg neråt, främst bland kvinnor.

"Sverige behöver en ny pensionsreform! Därför har LOs samtliga fjorton förbund nu enats om ett enkelt och tydligt krav: Senast år 2028 ska den sammanlagda pensionsnivån för arbetare vara lägst 70 procent av slutlönen", sade han.

Bild: Första majmärke 2016 ”Tillsammans för Sverige”