Strejken på Toys R Us

Kollektivavtal Handelsanställdas förbund lyckades 1995 försvara rätten till kollektivavtal genom att gå ut i strejk.

Strid om kollektivavtal

När den USA-ägda leksaksbutikskedjan Toys R Us öppnade butiker i Sverige 1995 vägrade de skriva kollektivavtal med Handelsanställdas förbund.

Företaget menade att de aldrig hade skrivit avtal med facket någonstans i världen och inte tänkte göra det i Sverige heller. Det handlade bland annat om att arbetsgivaren ville godtyckligt kunna sätta lönerna för de anställda. Medlemmarna på Toys R Us-butikerna slog också larm om en odemokratisk personalkultur där ledningen försökte kontrollera de anställda in i minsta detalj.

Facket går ut i strejk

Många trodde att det var lönlöst att försöka slåss mot en internationell jättekoncern. Men Handels menade att det inte gick att ge upp eftersom det skulle betyda att hela modellen med kollektivavtal skulle sättas ur spel.

I maj 1995 togs medlemmarna på Toys R Us-butikerna i Göteborg och Malmö ut i strejk. Efter några dagar spred sig även strejken till Stockholm. Utanför butikerna gick de anställda strejkvakt.

Stöd från andra förbund

Facket kritiserades av pressen och av borgerliga politiker men hade starkt stöd av de egna medlemmarna. Viktigt var också att andra fackförbund utlyste sympatiåtgärder. Transportarbetarförbundets medlemmar vägrade leverera varor till Toys R Us.

Även tjänstemannaförbunden slöt upp på de handelsanställdas sida. Finansförbundet som tillhör TCO satte alla ekonomiska transaktioner till och från Toys R Us i blockad. Strejken fick också internationellt stöd, inte minst från USA.

Seger för facket

I augusti gav ledningen för Toys R Us upp och skrev på ett kollektivavtal med Handels. Svensk fackföreningsrörelse hade visat sin styrka.

Källor: Ann Charlott Altstadt - Strejken på Toys R Us: en sommar som skakade Sverige, Jonny Hjelm - Hundra år med Handels,