Facket direkt facketdirekt.nu

LO söker ombudsman med inriktning mot arbetsmiljö

Organisationsfrågor Vi söker dig som vill vara med och utveckla och samordna LOs och medlemsförbundens arbete med arbetsmiljöfrågor.

Enheten för välfärd, utbildning och arbetsmarknad ansvarar för policyutveckling och bevakning inom områdena offentligt finansierad välfärd, allmän sjukförsäkring, arbetslivsutveckling, arbetsmiljö, arbetsmarknadspolitik (inklusive arbetslöshetskassor och arbetslöshetsförsäkring), diskriminering, jämställdhet och facklig feminism, migration, integration och etablering samt arbetslivskriminalitet och osund konkurrens.

Enheten samordnar förbunden inom arbetsmiljöområdet och regionala skyddsombudsverksamheten.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Utveckla och samordna LOs- och medlemsförbundens arbete med arbetsmiljöfrågor
  • Arbeta med att stärka och utveckla skyddsombudens roll och uppdrag samt ansvara för samordningen av LO-förbundens regionala skyddsombudsverksamhet
  • Ta fram olika typer av skriftliga kunskapsunderlag samt att i samarbete med enhetens utredare svara på remisser inom arbetsmiljöområdet
  • Tillsammans med medlemsförbunden, LOs ledning och enhetens medarbetare utvecklar du LOs arbetsmiljöpolitik och verkar för en väl fungerande arbetsmarknad med trygga och säkra arbeten
  • Du företräder LO i partsammansatta organisationer
  • Du representerar LO i expert- och referensgrupper, både nationellt och internationellt.

Erfarenheter

Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av att arbeta som ombudsman samt goda kunskaper om fysiska, sociala och organisatoriska arbetsmiljöfrågor.

Du har erfarenhet från fackligt arbete på regional- och central nivå, liksom erfarenhet av facklig-politiskt arbete.

Kvalifikationer

Mycket goda kunskaper om de regionala skyddsombudens verksamhet och uppdrag.

Mycket god förmåga att samarbeta både internt med LOs medlemsförbund och externt med arbetsmarknadens parter, myndigheter och andra aktörer på arbetsmiljöområdet.

God förmåga att självständigt initiera, driva och slutföra projekt av olika karaktär.

Goda kunskaper om statistik inom arbetsmiljöområdet samt förmåga att självständigt bearbeta data från olika statistikkällor i Excel.

Vana att företräda din organisation i olika sammanhang och hålla muntliga presentationer på både svenska och engelska samt en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och i skrift, både på svenska och engelska.

Meriterande

• Ombudsmannautbildning
  • Erfarenhet av att skriva remissvar och beslutsunderlag.
  • Kunskaper om kemiska hälsorisker.

Personliga egenskaper

Som person är du kreativ, utåtriktad, har god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta i grupp. Du är strukturerad och har lätt för att prioritera åt både dig själv och åt andra.

Du har mycket goda kunskaper om arbetarrörelsen och i första hand fackföreningsrörelsen, dess organisation, arbetssätt och beslutsordning. Du delar givetvis arbetarrörelsens värderingar och har bred facklig och politisk skolning.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde snarast.

För frågor om tjänsten svarar Malin Wreder, enhetschef, malin.wreder@lo.se, 08-796 25 00. Facklig kontaktperson för Ombudsmannaklubben är Kent Ackholt, kent.ackholt@lo.se, 08-796 25 31.

Välkommen med din ansökan senast den 13 augusti 2021 till ansokan@lo.se

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information hittar du här.