Stäng Sök Arkiv Till LO.se

Söker...

Meidner-seminarium: Kampen om välfärdsarbetets värde

Mackor bidrog till kraften i strejken

2021-års Rudolf Meidner-pris har tilldelats Kristin Linderoth för hennes avhandling Kampen om välfärdsarbetets värde, Fackligt aktiva Kommunalare minns strejken 2003. Boken ger en unik inblick i hur en av de största strejkerna i Sverige, Kommunalstrejken 2003, upplevdes och tog sig uttryck på gräsrotsnivå. Den visar hur vardagliga handlingar som att förse strejkvakterna med mackor bidrog till att bygga upp den starka solidariteten och därmed kraften i strejken. Linderoth lyckas på ett enastående sätt att skriva en gedigen akademisk avhandling som direkt når och fångar de berörda, medlemmarna och det avgörande, solidariteten.

Medverkande

Kristin Linderoth, pristagare
Elisabeth Antfolk, undersköterska och ordförande för Kommunal Sektion Privat Vård och Omsorg i Stockholm
Jenny Jansson, Uppsala universitet
Martin Klepke, tidningen Arbetet

Moderator: Silke Neunsinger, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek

Priset delas ut av forskningsrådet vid Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek. Det instiftades 1994 i samband med att Rudolf Meidner, rådets ordförande 1981-1996, fyllde 80 år. Prissumman är på 25 000 kronor. Forskningsrådets nuvarande ordförande är Ella Niia.

På grund av tekniska problem vid sändningen av seminariet har vi i efterhand kompletterat pristagarens inledning med en inspelning via Teams.

Om Rudolf Meidner-priset

Rudolf Meidner-priset för forskning i fackföreningsrörelsens historia delas ut av forskningsrådet vid Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek. Priset instiftades år 1994 av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek när professor Rudolf Meidner, då ordförande för forskningsrådet, fyllde 80 år. Läs mer om priset här.

Seminariet arrangeras tillsammans med Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.

1 tim 15 min