Fråga facket Fråga facket

Kaoset på Arlanda är arbetsgivarnas fel

Det är giriga arbetsgivare och kortsiktighet som ligger bakom både kaoset på Arlanda och personalbristen i krogbranschen, skriver Susanna Gideonsson.


Publicerad Uppdaterad
Kopiera länk för delning

Publicerad i Arbetet 20 juni 2022

Senaste veckorna har vi alla nåtts av rapporterna från Arlanda. Logistiken har brutit ihop. Flygplatsen är smockad med köer, framför allt till säkerhetskontrollerna. Det kan vara svårt att ens ta sig in och ut från flygplatsen. Kaoset spiller över till alla verksamheter. Butiker, restauranger och allmänna utrymmen.

Arlanda är en av landets största arbetsplatser där omkring 20 000 personer jobbar, många av dem inom LO-yrken. Det är säkerhetspersonal, bagagepersonal, städare, butiksanställda, kockar, servitörer.
Taxichaufförer, bussförare, tågpersonal ser dessutom till att vi kommer dit. Flera andra yrkesgrupper har avgörande roller för att flygplatsen ska fungera. Alla drabbas nu av Swedavias oförmåga att planera för uppstart efter pandemin och andra företags oförmåga att planera verksamheten med acceptabel arbetsmiljö.

Skyller ifrån sig
LO-förbundens medlemmar möter som vanligt problemen allra först. Det är de som nu står mitt i kaoset och hanterar den egna stressen och dessutom den berättigade ilskan och frustrationen från besökarna.
På en av Sveriges största arbetsplatser är arbetsmiljön kort sammanfattat helt oacceptabel och ohållbar. Det duger inte. Ansvariga på Swedavia har tagit flertalet kortsiktiga och dumma beslut och det är beslut som dessutom drabbade anställda som förlorade försörjning under pandemin. Den kortsiktighet som Swedavia och andra företag visade då är orsaken till kaoset idag. Swedavia är ett statligt bolag och en from förhoppning hade ju varit att sådana skulle ta större ansvar och tänka långsiktigt. Men i stället skyller direktörer och chefer ifrån sig och letar desperat efter syndabockar. Ena dagen är det polisen, andra dagen är det resenärerna själva, nästa dag är det personalen.

Rika stjärnkockar borde inte klaga
Samma yrvakenhet finns i andra sektorer efter pandemin. Den senaste tiden har ett antal så kallade stjärnkockar i olika utrop beklagat sig över att folk inte vill jobba på deras restauranger.
Ungdomar är lata, bekväma, vill inte göra jobbet, föredrar att ligga hemma och så vidare. Allt medan nämnda stjärnkockar lever på räntan av vinsterna andra medarbetare jobbat in åt dem. Medarbetare som kanske lämnat branschen för att arbetsvillkoren var för dåliga. Aldrig vänder sig dessa kverulanter inåt. Vad är det som gör att unga personer inte vill arbeta i min bransch? Varför har de som tidigare jobbade på min arbetsplats slutat och sökt sig till andra jobb?

Matnyttiga arbetsgivartips
Låt mig tipsa kockherrarna hur de kan hitta duktig och engagerad personal: erbjud bra villkor. Vill ingen jobba för de villkor du erbjuder: erbjud bättre villkor. Gråt inte ut i kvälls- och näringslivspress.
Låt mig tipsa flygplatsbossarna hur rekrytering av personal går snabbare och hur duktig personal stannar.
Planera långsiktigt, bemanna inte just-in-time. Satsa på en god arbetsmiljö, slit inte ut er personal. Det hela är egentligen mycket enkelt. När arbetsvillkor och löner är bra, då fungerar arbetsplatser bättre. Ansvariga: sluta gnälla och börja jobba för bättre arbetsvillkor.

Susanna Gideonsson, LOs ordförande