Högt tryck i ekonomin och kompetenslyft - så botar vi massarbetslösheten

Arbetslösheten riskerar att fastna på hög nivå även efter krisen. Nu krävs ett högt tryck i ekonomin, breda utbildningssatsningar och en investeringsledd klimatpolitik. Det visar LO-ekonomernas senaste prognos Ekonomiska utsikter.

Enligt LO-ekonomerna går återhämtningen bra under 2021 och 2022, särskilt i Sverige. En stor förklaring är att den ekonomiska politiken runt om i världen bidragit starkt till att upprätthålla hushållens inkomster och stödja ekonomin i krisen. Mindre ljus är prognosen för arbetslösheten som beräknas ligga runt sju procent i slutet av nästa år.

- Många kortutbildade behöver ett kompetenslyft för att få rejält fotfäste på arbetsmarknaden. Den ekonomiska politiken måste stödja återhämtningen flera år framåt. Vår uppmaning är tydlig: strama inte åt förrän arbetslösheten sjunkit rejält, säger Ola Pettersson, LOs chefsekonom.

Genom att fortsätta stimulera ekonomin de kommande åren kan Sverige skapa förutsättningar för företag och offentlig sektor att våga anställa. De omfattande behoven i välfärden kräver stora och ihållande resurstillskott.

- En viktig komponent i en politik för hög efterfrågan är åtgärder som här och nu ökar investeringstakten för att klara klimatomställningen. Det handlar både om offentliga investeringar och om att mobilisera privata investeringar på klimatområdet, säger Ola Pettersson.

Läs hela rapporten på lo.se