Inbjudan till presslunch på LO

Välkomna på ett samtal kring ”Utländska arbetstagare på svensk arbetsmarknad – en handbok”

Datum: 27 november 2019 kl. 11.30 till 13.00
Plats: LO, Barnhusgatan 18, Stockholm, Tornrummet

Allt fler på våra arbetsplatser kommer från utlandet. Det är fackets uppgift att arbeta för att anställda har löner och villkor enligt kollektivavtal. Regelverken som kring utländsk arbetskraft är komplicerade. Arbetstagare kan vara i landet med olika rättsliga konstruktioner.

LO har därför tagit fram en handbok som syftar till att stärka det fackliga arbetet mot lönedumpning och underbudskonkurrens. Vilka regler gäller för utländska arbetstagare på svensk arbetsmarknad? Vad kan göras för att reglerna efterlevs? Handboken är praktiskt och vänder sig till ombudsmän och den lokala fackliga organisationen.

Under lunchen diskuterar vi det fackliga arbetet för att hantera utländsk arbetskraft och kollektivavtalens utmaningar med LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson och författaren av handboken Göran Larsson.

Anmälan sker till claes-mikael.stahl@lo.se senast 25 november. För eventuella frågor kontakta Claes-Mikael Ståhl på telefon nr: 076 – 119 26 31.

Varmt välkomna!