LO-förbund redo att snarast varsla i sympati med Kommunal

Kommunal har varslat om stridsåtgärder mot Almega Tjänsteförbunden för att anställda i städföretag ska få samma låglönesatsning som andra på svensk arbetsmarknad. Nu förbereder samtliga LO-förbund i samordningen sympativarsel med Kommunal.

Kommunal har varslat om strejk och andra stridsåtgärder som träder i kraft den 13 oktober klockan 12. Varslet berör anställda på kollektivavtalet Hemserviceföretag som arbetar med servicearbete i hemmet, exempelvis RUT-städ.

Bakgrunden till varslet är att Almega Tjänsteförbunden inte accepterat den låglönesatsning som samtliga förbund i LO-samordningen kommit överens om. Nu förbereder alla dessa LO-förbund egna varsel i sympati med Kommunal. Sympativarslen läggs nu på måndag den 9 oktober om inte parterna blir överens.

- Väldigt många avtal har tecknats i den här avtalsrörelsen. Det förvånar mig och provocerar mig att det fortfarande finns motparter som inte förstår att vi i LO-samordningen står upp för varandra. Vi har krokat arm på gemensamma krav som vi aldrig viker från, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

- Kommunal företräder här en grupp medlemmar med väldigt låga löner där låglönesatsningen är extra viktig. Men det handlar också om en principiell fråga för alla förbundsmedlemmars löner. Släpper vi samordningen på ett område riskerar vi att trycka ner villkoren på hela arbetsmarknaden, säger Torbjörn Johansson.

- Vi har i samordningen tagit i hand på att driva igenom industrimärket på 7,4 procents löneökningar, höjda lägstalöner och en på alla våra avtalsområden låglönesatsning, utan att behöva sälja allmänna villkor i avtalen. Vi accepterar inte att någon motpart på arbetsgivarsidan försöker sänka våra gemensamma krav.