LO: Stoppa lagförslaget om försämrad anställningstrygghet

Anställningsvillkor LO anser att förslagen från den statliga LAS-utredningen innebär en kraftig försämring av anställningstryggheten. Därför drar LO och de 14 förbunden igång en kampanj för att stoppa förslagen från att bli verklighet.

Stephen Lindholm på Kommunalarbetaren intervjuar LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

- Vi kommer inte att acceptera att någon regering föreslår lagstiftning som försämrar våra medlemmars anställningstrygghet. Vi vill lösa frågan i förhandlingar mellan parterna och bygga en gemensam modell som gynnar både löntagarna och Sveriges företag, säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson

LO anser att utredningens förslag är helt obalanserat och bidrar till att försvåra förhandlingen mellan parterna.

- Förslagen minskar chansen att vi ska kunna lyckas med våra förhandlingar. Arbetsgivarna kan nu vänta in ett lagförslag som gynnar dem, om de inte får som de vill i förhandlingarna. C och L vet mycket väl att det inte går att förhandla om det finns ett hot om lagstiftning, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

För att stoppa förslagen om försämrad anställningstrygghet drar LO igång en kampanj som bland annat innefattar en namninsamling via anställningstrygghet.nu och en omfattande annonsering.

Se pressträffen i LO Play