Mer för de med lägst löner i Samhalls nya kollektivavtal

Kollektivavtal Fremia/Samhall och de åtta LO-förbunden Kommunal, IF Metall, Fastighets, Handels, GS, Seko, Transport och HRF har tecknat ett nytt kollektivavtal på två år.

Tina Nordling LO, Daniel Berg Samhall, Veronica Johansson Fremia, Jesper Neuhaus Fremia, Daniel Weglin Handels, Joakim Hellmouth Seko, Nicklas Nilsson Fastighets, Magnus Jonsson Kommunal, Magnus Larsson Transport, Susanne Östh IF Metall.

De med lägst löner får en extra skjuts

Lönerna följer märket och har en tydlig låglönesatsning, I avtalet ingår också en satsning på arbetsmiljön.

– Det är viktigt att de fackliga skyddsombudens roll förtydligas och stärks, inte minst på ett företag som Samhall med sina specifika utmaningar. Med den nya skrivningen i avtalet uppnår vi detta. Förhoppningsvis leder det i nästa steg till att arbetsmiljön på Samhall också blir bättre, säger Tina Nordling, avtalsansvarig ombudsman på LO.

Löneökningarna är 4.1 procent på grundlönen och ett tillägg för de lägst betalda, som garanterar en löneökning på 1 350 kronor för en heltid.

– Vi är nöjda med uppgörelsen. Den följer märket som garanterar att de med lägst löner får en extra skjuts. Vi tar med detta avtal ansvar för att alla ska ha en lön det går att leva på, säger Tina Nordling.