LO saknar arbetsmarknadspolitik i budgeten

Ekonomi Regeringens budget är alldeles för tom på arbetsmarknadspolitik, anser LO. Vad Sverige behöver är en aktiv arbetsmarknadspolitik för full sysselsättning, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

- Arbetslösheten är fortfarande hög samtidigt som arbetsgivare ännu skriker efter arbetskraft. Vi vet hur det går att lösa. Med rätt sorts utbildning. Men vi hittar inte ens ordet arbetsmarknadsutbildning i budgeten, säger Susanna Gideonsson.

- Det är alldeles för tomt på förslag mot arbetslösheten. Vad som skulle behövas är en aktiv arbetsmarknadspolitik för full sysselsättning. Det är nödvändigt, inte minst i de tuffa tider som väntar våra förbundsmedlemmar den kommande vintern.

LO har också länge efterlyst satsningar på välfärden.

- Den svenska vården, skolan och omsorgen måste utvecklas och bemanningen i välfärden höjas. Regeringens satsning är bara en droppe i havet av vad som krävs, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

Samtidigt välkomnar LO beskedet att a-kassan ligger kvar på dagens nivåer.

- Inte minst med tanke på den krisvinter som väntar är det helt nödvändigt med en bra a-kassa. Därför är det bra att regeringen inte rör nivåerna i a-kassan. Vi anser dock att taket i a-kassan måste höjas så att fler arbetslösa får ett inkomstskydd. Du ska inte behöva gå från hus och hem i tider av omställning.

LOs styrelse har nyligen ställt sig bakom ett program för den kommande vintern. Där finns flera av de förslag LO vill se.