TCO och LO i unikt samarbete under Järvaveckan: Facklig styrka är vår styrka

Organisationsfrågor Centralorganisationerna TCO och LO inleder ett unikt samarbete för att lyfta vikten av facklig organisering och erbjuder facklig rådgivning under hela Järvaveckan.

Foto: Lars Forsstedt

Flera av fackförbunden som tillhör centralorganisationerna LO och TCO kommer att ställa upp med rådgivare som tar sig an medborgarnas frågor kopplade till fackligt medlemskap. Oavsett vilket fackförbund man tillhör eller ska tillhöra kommer rådgivarna att ge information och stöd till den som hör av sig.

Alla är välkomna att ringa 08-796 33 00 den 2-4 juni kl. 08.00-18.00 för att få fackligt stöd.

- Det är ett viktigt att gå från ord till handling, och att två centralorganisationer som organiserar cirka 3 miljoner arbetstagare i Sverige gör gemensam sak för att lyfta vikten av fackligt medlemskap, oavsett vilket fackförbund man tillhör, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

- Det vi gör tillsammans är otroligt viktigt för att visa nyttan med att vara medlem i ett fackförbund. För att visa parternas roll och styrka för social hållbarhet och schysta arbetsvillkor och ha de anställdas arbetsmiljö i fokus behöver vi bli fler. Facklig styrka är vår styrka, säger Susanna Gideonsson, ordförande LO.

- Stiftelsen The Global Village jobbar tvärsektoriellt. Vi behöver dialogen med centralorganisationer som TCO och LO för att tillsammans lösa det demokratiska utanförskapet och bidra till inkludering. Arbetsmarknadsparterna är viktiga i skapande av en inkluderande arbetsmarknad, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd, Stiftelsen The Global Village.

För mer info
LOs pressavdelning, 08-796 25 26
TCOs pressavdelning, 08-782 91 50
Ahmed Abdirahman, vd, Stiftelsen The Global Village, Ahmed.Abdirahman@theglobalvillage.se, 073 907 7509