Föräldraledig

Facket Direkt

Ledighet från arbetet

Föräldraledighetslagen ger dig som är förälder eller har vård om ett barn i vissa andra fall rätt till ledighet från arbetet.

Du som har barn under 18 månader har rätt att vara helt ledig. Du har även rätt till förkortad arbetstid, ner till 75 procent, till dess barnet fyller åtta år eller slutar första klass.

Du måste anmäla till din arbetsgivare senast två månader före föräldraledigheten att du ska vara ledig. Om du och arbetsgivaren är överens kan du dela upp ledigheten på flera olika perioder.

Skydd mot diskriminering

I föräldraledighetslagen finns också regler som ska skydda dig som är eller ska bli förälder från att missgynnas av arbetsgivaren. Exempelvis är det inte tillåtet att arbetsgivaren säger upp eller avskedar dig för att du är gravid, omplacerar dig eller lönediskriminerar.

Har du kollektivavtal på din arbetsplats kan det finnas ytterligare bestämmelser kring föräldraledigheten, förmåner i samband med föräldraskap och hur du som förälder ska behandlas på arbetsplatsen. Du ska inte diskrimineras för att du är föräldraledig varken när det gäller lön eller arbetsuppgifter. Detsamma gäller när du kommer tillbaka efter ledighet.

Föräldrapenningtillägg

Avtalsförsäkringen Föräldrapenningtillägg kan ge dig 10 procent extra när du är föräldraledig (eller har rätt till graviditetspenning från Försäkringskassan), utöver de 80 procent du redan får från Försäkringskassan. Om du tjänar mer än Försäkringskassans tak för ersättning får du 90 procent på den del av lönen som överstiger taket. Avtalsförsäkringen gäller fram till dess barnet blivit 18 månader och högst i 180 dagar.

Stärk dina kunskaper ytterligare - gå en facklig utbildning!