Folk tar skit när de inte har makt

Arbetsmarknad Var tionde kvinna har utsatts för sexuella trakasserier på sin arbetsplats det senaste året. Det är inte enstaka händelser utan ett återkommande mönster. Frågan måste sättas högst på dagordningarna.

Panelen vid seminariet Kåt, glad och tacksam
Panelen vid seminariet Kåt, glad och tacksam. Foto:Christina Jonsson

Seminariet Kåt, glad och tacksam

I går släppte LO rapporten Jämställdhetsbarometern med fördjupning i sexuella trakasserier. På samma tema anordnade LO ett lunchseminarium.

Inbjudna till panelen var jämställdhetsminister Åsa Regnér, Lise-Lotte Argulander från arbetsgivarorganisationen Visita och Hotell- och restaurangfackets vice ordförande Pim van Dorpel. LOs representanter i panelen var en av författarna till Jämställdhetsbarometern Joa Bergold och LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Det finns en lagstiftning som säger att det är arbetsgivarens ansvar att sexuella trakasserier inte ska förekomma på arbetsplatsen men det fungerar inte. Det är i branscher där det finns tredje person som problemen är störst som hotell, restaurang, och inom vård- och omsorg.

En orsak är brist på makt

Rapport efter rapport på olika områden visar att det är unga kvinnor med otrygga anställningar som är mest utsatta. Så också när det gäller sexuella trakasserier.

- Kvinnors brist på makt och ett hot mot dem som anser sig vara norm är två orsaker. Att inte våga säga ifrån för att man har en otrygg anställning är också bidragande, anser Åsa Regnér.

Åsa Regnér sa också att det är viktigt för regeringen, som är feministisk, att konkreta förslag bereds så att arbetsgivarna ska få ta ett större ansvar att förebygga problemen.

Tydlig policy krävs

Pim van Dorpel menar att vad som räknas som sexuella trakasserier bestämmer den som blir utsatt.

- Arbetsgivaren måste säga ifrån om snacket som ”då ingår du väl i notan om det är så här dyrt”. Sådant förekommer sällan om det finns kvinnor i sällskapet.

Hotell- och restaurangfacket har som krav att det ska finnas en tydlig policy och den anställde ska veta att arbetsgivaren alltid stöttar.

Utbildning på nätet

Lise-Lotte Argulander håller med om att problemen är allvarliga och ska inte få förekomma på arbetsplatserna.

- Kåt, glad och tacksam är ett väldigt manligt sätt att uttrycka problemet.

Det Visita gjort är att man tagit fram två utbildningar tillsammans med Unionen som finns på nätet och är gratis. 25 000 personer har hittills gått utbildningen som heter Schyst vardag.

En ny underklass

När kvinnor har känslan att varje dag man öppnar dörren till jobbet finns en gnagande känsla över vad som kommer att möta en, berättade Karl-Petter Thorwaldsson, och tio procent av kvinnorna har detta problem, plus att det finns ett stort mörkertal, då måste vi ta denna typ av samtal på arbetsplatserna.

- Det växer fram en ny underklass med dem som har otrygga anställningar. Det är ingen slump att undersökningar visar att det på alla områden är de visstidsanställda som råkar illa ut, anser Karl-Petter Thorwaldsson.

Lise-Lotte Argulander anser att otrygga anställningar inte har koppling till att unga kvinnor har problem på jobbet.

- Jag blir lite arg när jag hör hur lätt det är att koppla problemet till anställningsformer. Också fast anställda råkar ut för sexuella trakasserier. Unga kvinnor vågar inte säga ifrån för de är nya på arbetet. Det är förbjudet med sexuella trakasserier i lagen och det är bara att följa den. Det är arbetsgivarens ansvar att ta itu med frågan, anser Lise-Lotte Argulander.

Pim van Dorpel har en annan syn på detta.

- Vi ser en tydlig koppling. En tyst arbetsplats är en otrygg arbetsplats.

Förslag till lösningar

Åsa RegnérÅsa Regner och Karl-Petter Thorwaldsson menar att regering och fack inte har prioriterat jämställdhet och därför har vi ojämställda löner.

- Folk tar skit när de inte har makt. Det ska vi förändra.

Karl-Petter Thorwaldsson är självkritisk.

- Vi har inte tagit vårt ansvar på detta område. Vägen att gå är att belysa problemen och informera. Facket kan ställa krav i kollektivavtalen och på lagstiftning och genom systematiskt arbetsmiljöarbete och undvika ensamarbete. Konkret prioriterar vi jämställda löner men trycket från förbunden måste bli större.

Karl-Petter Thorwaldsson anser att det var en tabbe att lägga ner Jämo.

- Kvinnorna är ändå 50 procent av befolkningen. Hos Jämo kunde man lyfta frågorna.

Åsa Regnér menar att lösningen på den problematik vi diskuterar inte är någon quick-fix.

- Det kan vara läge att förstärka det förebyggande arbetet i lagen, sa Åsa Regnér.

En sak den nya regeringen skärper upp är att alla arbetsgivare ska upprätta planer över löneskillnaderna och det ska göras varje år. Förra regeringen drog ner detta till vart tredje år.

- Det jag ser när jag tar över på regeringskansliet är att det finns många åtgärder på gång men det är väldigt rörigt. Jag måste skärpa och styra upp detta, sa Åsa Regnér.

Se hela seminariet Kåt, glad och tacksam på LO Play.

Christina Jonsson