Kongressuttalande – Rena spel och schyssta villkor ska vara en självklarhet

Anställningsvillkor LO-kongressen kräver i ett uttalande att de internationella idrottsförbunden fullt ut måste respektera mänskliga rättigheter inklusive fackliga rättigheter.

Tre krav från LO för rent spel

Varje dag riskerar arbetare sina liv och sin hälsa när de tvingas arbeta under usla förhållanden för att förverkliga stora sportevenemang. De bygger allt från hotell till arenor. De tillverkar kläder, utrustning och souvenirer för utövare eller för fansen under slavliknande villkor. Gång på gång misslyckas den internationella idrottsrörelsen att ta sin del av ansvaret för de rättigheter som kränkts och de liv som gått till spillo.

Det märks inte minst när idrottens globala makthavare utser länder som värdar för stora idrottstävlingar. Länder som ofta inte ens ratificerat avtal om eller respekterar grundläggande mänskliga rättigheter. Det är särskilt påtagligt när vinter-OS genomförs i Peking och fotbolls-VM i Qatar nästa år.

LO och flera förbund undertecknade 2016 ett ramavtal med svensk idrott om Rena spel och schyssta villkor. Sedan dess har idrottsrörelsen i samverkan med fackföreningsrörelsen i Sverige verkat för att idrottens olika aktörer och arrangörer ska implementera mänskliga rättigheter i sina stadgar, policys och regelverk.

Landsorganisationens 29e kongress kräver:

• Att de internationella idrottsförbunden, dess makthavare och olika arrangörer fullt ut måste respektera mänskliga rättigheter inklusive fackliga rättigheter.
  • Att de internationella idrottsförbunden omedelbart antar konkreta policys och regelverk i linje med detta, samt ställer krav på att arrangörsländer och samarbetspartners och leverantörer att göra detsamma.
  • Att FIFA och Qatar förbinder sig att inrätta och stödja ett migrantarbetarcenter i Qatar med uppdrag att efter fotbolls-VM avgjorts fortsatt förverkliga grundläggande mänskliga rättigheter, förbättra villkoren för och förstärka migrerande arbetstagares röster.

Mer information om kongressen hittar du här