Så ska Kommunal få 23 000 att rösta i kyrkovalet

Organisering Vet du att du kan påverka arbetsmiljön för 6 000 medlemmar i Kommunal? Den frågan ställer Kommunal till förtroendevalda inför valet i Svenska kyrkan den 17 september.

Kommunal vill att medlemmar ska rösta i kyrkovalet
Foto: Magnus Aronson/IKON

Kyrkan ska vara en bra arbetsplats

Svenska kyrkan har mer än 20 000 anställda. Kommunal förhandlar löner och arbetsvillkor för nästan 6 000 medlemmar som arbetar här. De anställda ser till att kyrkans vardag fungerar: de möter barn och vuxna i både glädje och sorg. De tar hand om kyrkogårdarnas gravar och grönska. De gör kyrkorummen vackra inför gudstjänster, begravningar och bröllop.

– Eftersom valet handlar om kyrkoarbetarnas arbetsgivare och vilka värderingar som ska prägla Svenska kyrkan är det viktigt för Kommunal att delta i valrörelsen, säger Tobias Baudin, Kommunals ordförande.

Valrörelse hos Kommunal

Vet du att det är val till Svenska kyrkan? Vet du att du kan påverka arbetsvillkor och arbetsmiljö för 6 000 medlemmar i Kommunal? Så kan det låta när Kommunal ringer sina 23 000 förtroendevalda inför kyrkovalet. Anställda och frivilliga från hela landet hjälps åt att kontakta de som har ett förtroendeuppdrag på sin arbetsplats eller arbetar i svenska kyrkan. Kampanjen pågår varje dag fram till valdagen, söndagen den 17 september.

Tobias Baudin och Clara von Otter från Kommunal

– Man märker direkt vilka som är taggade och vill prata politik. Förutom att mobilisera inför kyrkovalet hoppas vi hitta fler som vill engagera sig inför valrörelsen 2018, säger Clara von Otter som arbetar med kampanjen på Kommunals förbundskontor.

I tidigare kyrkoval har valdeltagandet varit lågt. Kommunals mål är att få fler fackliga personer som är medlemmar i kyrkan att rösta. Om telefonkampanjen lyckas kommer att facket använda samma metod inför valet till kommun, landsting och riksdag nästa år, berättar Clara von Otter.

Kyrkans värderingar står på spel

Vilken slags kyrka kommer vi att se efter den 17 september? Det är mer än arbetsvillkor och arbetsgivarpolitik som står på spel när kyrkans medlemmar går till val. En röst i kyrkovalet handlar också om att freda kyrkan från de konservativa högerkrafter som vill ställa tillbaka klockan, till tiden utan kvinnliga präster och samkönade äktenskap.

– Vi vill uppmana våra medlemmar att rösta på ett parti som värnar en kyrka som är öppen för alla, säger Clara von Otter.

Läs mer om Kyrkovalet på Kommunals hemsida
Läs mer om hur du röstar på Svenska kyrkans webbplats

Clara Bergström