Stöd Liudmilas kamp för frihet

Internationellt Liudmila äter mediciner för att dämpa oron för att polisen ska komma tillbaka och göra ännu en razzia. Förra gången tog de med sig dator, telefon och anteckningsböcker. Dessutom är risken stor att hon som är ensamstående mamma ska hamna i fängelse.

Hur ska jag som ensamstående mamma kunna sitta i fängelse, undrar Liudmila som är en av många som kämpar för demokrati i Belarus.

Förtrycket hårdnar i Belarus

För ett år sedan hade Olof Palmes Internationella Center kontakt med Liudmila, en ung socialdemokrat från Belarus. Då hade hon förhoppningen att de stora protestaktionerna mot diktatorn Lukasjenko snart skulle komma igång igen. Men tyvärr har utvecklingen i Belarus gått i fel riktning och förtrycket har hårdnat.

- Jag sitter fortfarande i styrelsen för mitt socialdemokratiska parti. Men jag kan tyvärr inte påstå att jag är så aktiv. Det har blivit för farligt, säger hon.

När polisen i början av året gjorde en razzia i Liudmilas hem tog de även med sig den sexårige sonens tillhörigheter. Han frågar sin mamma när han ska få tillbaka sina skrivböcker.

Polisrazzian medförde att hon drabbades av posttraumatiskt stressyndrom och äter mediciner för att lindra symtomen.

- Det fungerar bra på jobbet, men hemma har jag hela tiden känslan av att polisen kan komma när som helst, säger Liudmila.

Oklara anklagelser

Det är oklart vad myndigheterna egentligen anklagar Liudmila för att ha gjort. Fallet är ännu inte avslutat. Med hjälp av en advokat försöker Liudmila förstå vad hon är anklagad för och hur hon ska ta sig ur situationen.

- Hur ska jag som ensamstående mamma kunna sitta i fängelse, frågar hon sig.

Den fotograf som för ett år sedan tog bilder av Liudmila har flytt landet, efter att ha dömts till fängelse bara för att gjort sitt jobb som fotograf. Därför får det bli Liudmilas egna sommarbilder som illustrerar artikeln. Hon är noga med att det inte får vara bilder med oppositionens röd-vita symboler som syns, vilket är vad diktatorn Lukasjenko hatar mer än något annat. Och vi låter bli att nämna hennes efternamn.

Demokratin pressas hårt globalt

Oscar Ernerot är internationell chef på LO och mycket bekymrad över utvecklingen i Belarus.

- Det är en fruktansvärd situation som Liudmila befinner sig i och det ser likadant ut för många fackliga kamrater i Belarus. Tyvärr går den demokratiska utvecklingen bakåt, inte bara i Belarus utan generellt i världen. Bara en mindre del av jordens befolkning lever i demokratiska stater. I allt fler länder angrips fackföreningar, demokratiska politiska partier, miljöorganisationer, försvarare av mänskliga rättigheter och så vidare, säger Oscar Ernerot.

- Det ökade förtrycket i världen påverkar oss i Sverige. Svenska företag tvingas konkurrera med företag i länder där fackföreningar är förbjudna. När miljöaktivister förföljs och till och med mördas betyder det att vi alla på planeten får en sämre livsmiljö. För svensk arbetarrörelse är den internationella solidariteten en självklarhet.

Hjälp till du med - stöd frihetskampen

Genom en gåva till Palmecentret hjälper du Palmecentret och LO att stödja Liudmila och tusentals andras kamp för ett liv i frihet.

Swisha till 123 24 060 72

Eller köp ett gåvokort i julens ”förbjudna” röd-vita färger, till någon du tycker förtjänar extra uppskattning.