LO söker enhetschef till Enheten för internationella frågor

Organisationsfrågor Vi söker en enhetschef som har förmågan att leda och entusiasmera medarbetare för att tillsammans nå uppsatta mål för LOs internationella verksamhet.

Enheten för internationella frågor ansvarar för policyfrågor inom områdena internationell facklig politik och utrikespolitiska frågor, demokrati och grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, bistånds- och utvecklingspolitik, övergripande europapolitiska frågor, miljö- och klimatpolitiska frågor, handels- och investeringsfrågor samt företags uppförandekoder och mänskliga rättigheter.

Enheten ansvarar även för LOs samarbeten med fackliga, mellanstatliga och andra internationella organisationer samt nationella organisationer som arbetar med internationella fackliga frågor. Enheten samordnar LOs EU-arbete internt, med förbunden och i relation till TCO och Saco, samt ansvarar för facklig-politisk samverkan internationellt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter

• Du leder det dagliga och långsiktigt strategiska arbetet för enheten.
  • Du är arbetsgivarens företrädare för medarbetarna på enheten.
  • Du ansvarar för utvecklingssamtal och kompetensutveckling samt har arbetsmiljöansvar för medarbetarna på enheten.
  • Du genomför kontinuerliga uppföljningar av verksamhetsplan och budget.

Kvalifikationer och krav

• Du har erfarenhet av att vara chef samt god erfarenhet av att initiera, leda och utveckla aktiviteter eller projekt. Tidigare arbete inom fackföreningsrörelsen eller arbetarrörelsen är ett krav. Du talar och skriver engelska obehindrat, fler språkkunskaper är meriterande.
  • Du har erfarenhet av internationellt arbete, särskilt med fokus på fackliga rättigheter samt mänskliga rättigheter i arbetslivet. Du har ett brett kontaktnät inom den europeiska och internationella fackliga rörelsen.
  • Du har bred erfarenhet av facklig-politiskt koordineringsarbete både nationellt och internationellt. Du har erfarenhet av fackligt utvecklingssamarbete. Du har erfarenhet av att företräda och tala inför grupper på svenska och engelska.

Personliga egenskaper

Ditt ledarskap är prestigelöst, lyhört och samarbetsinriktat. Du är strukturerad och metodisk med mycket god förmåga att kommunicera, förankra och skapa engagemang kring gemensamma mål och visioner. Du har mycket god förmåga att organisera, samordna och verkställa beslut.

Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Intervjuer sker löpande.

För frågor om tjänsten svarar Elisabeth Brandt Ygeman, kanslichef, elisabeth.brandt-ygeman@lo.se, telefon 08-796 25 00.

Välkommen med din ansökan senast den 4 september 2024 till Stefan Hansson, personalchef, stefan.hansson@lo.se.

Personuppgifter

LO samlar in och behandlar personuppgifter i samband med rekrytering. Personuppgifterna raderas två år efter att tjänsten är tillsatt. Mer information finns att läsa här.